antibiotic e1518893351176

آیا آنتی بیوتیک زمینه ایجاد عفونت را نیز برطرف میکند ؟

فهرست مطالب

نویسنده : دکترجلال میرعبداله

پاسخ این پرسش را با یک فرض شروع میکینم .

فرض کنید در شهر تهران یک موجود زنده ، مانند موش از حد طبیعی خود بیشتر تکثیر پیدا کند.(همه میدانیم که موش در ذات خود موجود خطرناک و پلیدی نیست و دستور کشتن موش در هیچ دین و مسلک و کتاب علمی صادر نشده است)اما این تکثیر بیش از حد میتواند باعث مجموعه ای از مشکلات و بیماری ها شود.

برای برطرف کردن این مشکل دو دیدگاه در دنیا وجود دارد : راه اول :موشها را با سم یا تله و… بکشیم . راه دوم : به بررسی علت رشد و تکثیر بیش از حد موشها در شهر تهران بپردازیم و شرایطی ایجاد کنیم که از ابتدا موشها نتوانند بیش از حد رشد کنند و تکثیر پیدا کنند.( البته راه حل سومی هم وجود دارد که ترکیبی از راهکار اول و دوم است ).

راه حل اول تقریبا” ناکارآمدی خود را ثابت کرده ، زیرا اگر موثر بود اینهمه موش در شهر وجود نداشت. علت آن این است که موشها نسبت به سم ها مقاوم میشوند و همیشه سرعت زاد و ولد موشها بیش از سرعت مرگ آنها با سم و تله است .
راه حل دوم همان مثل معروف ” پیشگیری بهتر از درمان است ” را به خاطر می آورد. متاسفانه از راه حل دوم به خاطر عمیق و ریشه ای و زمان بر بودن آن استقبال چندانی نمیشود و همه به دنبال حذف معلول هستند تا برطرف کردن علت اصلی .درنتیجه میبینیم که در تهران همه جا زباله و مواد غذایی برای موشها فراهم است،معماری خیابانها و پل ها و کانالهای فاضلاب و… به شکلی است که محیط زیست امنی برای موشها فراهم میشود و…

انجام راه حل دوم به صورت مستمر و انجام راه اول در شرایط خاص ( زیرا استفاده زیاد از سم باعث مقاومت موشها میشود ) بهترین روش برطرف کردن این چالش میباشد .
حال به پرسش خودمان برگردیم. آیا آنتی بیوتیک زمینه ایجاد عفونت را نیز برطرف میکند ؟

موشها و آدمها!

مثال” تکثیر ناهنجار موش ها در شهر تهران “متوجه میشویم که چون آنتی بیوتیک مانند همان سم فقط به کشتن و یا جلوگیری از تکثیر باکتری ها اقدام میکند نمیتواند راه حل کاملا مناسبی برای بیماری های عفونی باشد . زیرا بیماری های عفونی قابل سرایت میباشند و باکتری ها نیز مانند موشها به آنتی بیوتیکها مقاوم میشوند. قسمت نگران کننده موضوع این است که آنتی بیوتیکها نمیتوانند زمینه استعداد ابتلا به عفونت را در افراد برطرف کنند .

مثلا کودکی که همه ساله دچار سینوزیتهای مکرر SINUSITIS و عفونت گلو PHARYNGITIS میشود با مصرف آنتی بیوتیک استعداد ابتلا به سینوزیت و گلو درد چرکی در او از بین نمیرود و هرسال این اتفاق مجددا” بروز میکند و یا فردی که مکرر دچار عفونت ادراری میشود با مصرف آنتی بیوتیک زمینه استعداد به آن عفونت در او از بین نمیرود.

در نتیجه با هر بار عفونت باید آنتی بیوتیک قوی تری مصرف کند زیرا باکتری مورد نظر هربار به آنتی بیوتیک مقاومتر میشود و این دور باطل ادامه پیدا میکند.

باکتری ها BACTERI نابود میشوند ؟

باکتری

خبر بدتر اینکه هنوز حتی یک باکتری هم در دنیا وجود ندارد که بوسیله آنتی بیوتیک نابود شده باشد و دیگر در کره زمین وجود نداشته باشد. باکتری ها مقاوم میشوند اما نابودی مطلق ندارند . اما اگر شرایط از ابتدا طوری باشد که میکروب نتواند در اندام فرد جایگذاری پیدا کند و تکثیر شود و اگر تکثیر پیدا کرد نتواند رشد زیادی داشته باشد و مجددا عود کند ، میتوان به درمان فرد و عدم عود عفونت و سرایت عفونت به دیگران امیدوار شد.

با مثال موشها و توضیحاتی که داده شد در می یابیم که استفاده از آنتی بیوتیک فقط و فقط در موارد بسیار خاص و زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد و پیشگیری از انتقال عفونت و برطرف کردن زمینه استعداد به یک عفونت خاص بسیار مهمتر و ضروری تر می باشد.

قرن 21

پزشکی قرن بیست و یکم نیز به این موضوع پی برده است و در کشورهای پیشرفته اساس کار را بر پایه بهداشت و پیشگیری قرار داده است اما در عمل بنا به دلایل فراوان خصوصا در کشور ما تمرکز روی مصرف آنتی بیوتیک و از بین بردن معلول قرار دارد. با این مقدمه امیدوارم دیدگاه جدیدی نسبت به آنتی بیوتیکها پیدا کرده باشید و از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک خودداری کنید .

آیا تمایل دارید برای درمان بیماری های خود از طب هومیوپاتی استفاده نمایید؟ برای آشنایی به طب هومیوپاتی اینجا کلیک کنید .