homeopathy

تاریخچه طب هومیوپاتی در ایران معاصر

فهرست مطالب

استفاده و درمان بیمارن توسط طب هومیوپاتی به حدود 100 سال قبل برمی گردد.

آنطور که در تاریخ معاصر ایران ثبت شده است ، اولین پزشکی که در ایران معاصر پزشکی هومیوپاتی را آموخت و آن را به کار بست ، “دکتر حسن بهره مند ” بود.

او پس از شفای بیماری پدرش بوسیله هومیوپاتی ، به این رشته علاقمند شد و هومیوپاتی را در هند آموخت . سپس به ایران آمد و درمان بیماران با طب هومیوپاتی پرداخت.او مطبی در خیابان  جمهوری اسلامی کنونی و نزدیکی سفارت انگلیس در تهران داشت و تمرکز کار خود را روی بیماری های چشم قرار داده بود و بسیاری از مشکلات چشمی را با هومیوپاتی درمان می کرد.در همان زمان  رضاشاه دچار بیماری گلوکوم ( آب سیاه ) میشود و طبیبان از درمان وی عاجز میشوند تا اینکه دکتر بهره مند بوسیله طب هومیوپاتی این مشکل را برطرف میکند و به همین دلیل نیز به سمت رئیس بهداری آن زمان منصوب میشود.متاسفانه کم اطلاعی سران کشور در آن دوره و جو نامناسب جامعه پزشکی به ایشان اجازه فعالیت در زمینه گسترش طب هومیوپاتی را نمیدهد و هومیوپاتی در دوران ایشان نمیتواند رشد قابل توجهی داشته باشد. همزمان با این اتفاقات طب هومیوپاتی در هند رواج داشته و به خوبی پیشرفت میکند و به یکی از مراکز مهم آموزشی درمانی طب هومیوپاتی تبدیل میشود. گاندی رهبر بزرگ هند با طب هومیوپاتی آشنا بوده و از این روش درمانی حمایت مینماید.

با گسترش طب هومیوپاتی در هند ، این دانش به پاکستان و بنگلادش نیز گسترش می یابد .هومیوپاتی از طریق پزشکان هندی ، پاکستانی و بنگلادشی نیز در ده های گذشته به صورت انفرادی وارد ایران شد اما نتوانست تاثیرگذاری خاصی داشته باشد.

سپس ” پروفسور موسی ژام ” متولد تبریز که دانش آموخته فرانسه بود و در دانشگاه تبریز فعالیت داشت به جستجو درباره هومیوپاتی پرداخت و به این رشته علاقمند شد و آنرا فرا گرفت و زمینه ساز و ترغیب کننده افراد دیگری شد تا این رشته را فرا بگیرند .او کتابی نیز به زبان فارسی در مورد اصول اولیه هومیوپاتی به نام «رازهای هومیوپاتی»  در پاکستان به چاپ رساند.(همچنین با آشنایی که با دکتر پییر اشمیت pierre schmidt داشت از او درخواست نمود تا به داشگاه تبریز بیاید.دکتر اشمیت که متولد سوییس و از هومیوپاتهای سرشناس در اروپا و آمریکا بود چندماه در ایران به درمان بیماران با طب هومیوپاتی پرداخت.

پروفسور ژام کتابخانه بزرگی از کتابهای هومیوپاتی به زبان فرانسه در شهر تبریز داشت  و دوره آموزش طب هومیوپاتی را نیز در شهر تبریز برگزار نمود، آرامگاه این مرد نیک سیرت در حرم اما رضا (ع)، جلوی کفشداری هشت میباشد.” خاطرات دکتر جواد موفق”

مرحوم دکتر “جلال کیا ” نیز که دوران تحصیل طب عمومی خود را در دانشگاه تبریز میگذراند نیز بوسیله پروفسور ژام با طب هومیوپاتی آشنا شد و بعد ها طب هومیوپاتی را نزد دکتر میرزازاده آموخت)

” دکتر طبیبی ”  پزشک دیگری بود که این رشته را آموخت و کتابی در سال 1349 با عنوان ” هومیوپات چیست ؟ ” اثر” گیلبرت چارت” ترجمه و منتشر نمود.

چندسال پیش از انقلاب اسلامی نیز چندین نفر توسط دولت وقت برای فرآگیری طب هومیوپاتی به هندوستان اعزام میشوند تا پس از اتمام تحصیلات ایشان و بازگشت به ایران ، پایه گذاری این رشته در کشور آغاز شود-  از این جمع ، بنده افتخار آشنایی با  آقای ” دکتر رضا ذوالفقاری ” را دارم- تحصیلات این افراد تا پس از انقلاب اسلامی به طول می انجامد.

این گروه پس از اتمام تحصیلات خود به کشور باز میگردند ، اما به جهت ناآشنایی مسئولین وقت وزارت بهداشت با طب هومیوپاتی و ایجاد کارشکنی و بروکراسی اداری و…   در نهایت نمیتوانند فعالیت عمده ای از پیش ببرند و به صورت محدود به درمان بیماران بوسیله طب هومیوپاتی میپردازند.

به طور خلاصه طی سالها ، افراد مختلفی این دانش را آموختند و برای معالجه بیماران به کار بردند اما بنا به دلایل گوناگون هیچکدام در ایران نتوانستند تحولی در این زمینه  ایجاد کنند.

حتی اقدام برای ساخت کارخانه تولید داروهای هومیوپاتی در کاشان توسط یکی از پزشکان انجام شد که متاسفانه آن هم به بار ننشست.

تا اینکه آموزش و ایجاد اولین حرکت بزرگ در طب هومیوپاتی ایران توسط ” دکتر مسعود ناصری ” ایجاد شد.

دکتر مسعودناصری در تاریخ اول فروردین 1336 در نقده متولد شد.وی برای تحصیلات متوسطه به تهران آمد و سپس در رشته مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.پس از اخذ مدرک لیسانس برای ادامه تحصیل به انگلستان عزیمت نمود و در رشته فیزیک و مهندسی رآکتورهای هسته ای مدرک فوق لیسانس خود را از دریافت نمود.

او در سال 1990 پس از اخذ مدرک دکترای فیزیک در شاخه توربولانس سه بعدی که با بورسیه سازمان ناسا در لندن انجام شده بود ، مبتلا به بیماری کلیوی شد که پزشکان در لندن از درمان وی قطع امید نموده و بیش از چند ماه برای زنده ماندن به او امید نداده بودند…

بهتر است شرح ماجرا را از زبان دکتر مسعود ناصری بشنوید.( برای این کار لطفا” اینجا کلیک کنید)

دکتر ناصری پس از بهبودی بوسیله طب هومیوپاتی با خداوند عهدی میکند که این علم را بیاموزد و برای درمان رایگان بیماران استفاده نماید و این علم را نیز در کشور خویش به رایگان آموزش دهد  . او چنان به این رشته شیفته و علاقمند شد که در مدت کوتاهی آن را فرا گرفت و به عضویت انجمن هومیوپاتی انگلستان در آمد.

سپس به وطن بازگشت و در دانشگاه ارومیه به تدریس در رشته فیزیک پرداخت.طی سخنرانی های متعددی که ایشان در دانشگاه های مختلف کشور ایراد نمودند عده زیادی مشتاق یادگیری این رشته شدند.

ایشان یک دوره کامل آموزش علوم پایه پزشکی و طب هومیوپاتی را در دانشگاه ارومیه برگزار نمود.

همچنین در تهران با همت وهمکاری ” دکتر سید علی حسینی تهرانی (معروف به دکتر تهرانی)

که استاد درس آناتومی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران و همچنین معاونت دانشجویی وقت این دانشگاه بودند – و بنده افتخار  شاگردی ایشان را در دانشکده پزشکی و کلاس آموزش طب  هومیوپاتی نیز دارم – اولین دوره آموزش رسمی پزشکی هومیوپاتی در یک دانشکده پزشکی در  ایران – 8 آبان  1373 – در این دانشگاه آغاز شد. در این دوره ها مجموعا حدود سیصد پزشک و دندانپزشک، دامپزشک،داروساز و سایر رشته ها که دارای اطلاعات در زمینه علوم پایه پزشکی بودند شرکت کردند.

{{{ایشان در آن ایام تئوری خاصی نیز در مورد پزشکی هومیوپاتی و ارتباط این دانش با علم فیزیک و ریاضیات داشتند که با نام ” تئوری داناک ” شناخته میشود.دکتر مسعود ناصری کلیات تئوری خود را در کتابی به نام ” یک ” منتشر ساخت که بعد از حدود بیست سال ، هنوز از پرفروشترین کتابهای کشور بوده و دوازده بار تجدید چاپ شده است . همچنین کتابی دیگر با نام ” صفر ” نیز توسط ایشان به رشته نگارش در آمده که در مورد ” تولد و مرگ در فیزیک جدید ” میباشد.

ایشان مجددا” به اروپا بازگشتند و فعالیتهای پژوهشی در خصوص تئوری خود را  ادامه دادند.همچنین اواخر دهه هشتاد شمسی نیز به کشور بازگشتند و به تدریس فیزیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر  پرداخته و در کنار آن به آموزش طب هومیوپاتی و انجام کارهای تحقیقاتی و آموزشی در این خصوص پرداختند که بنده افتخار این را داشتم که به عنوان دانشجوی طب هومیوپاتی در کلاس ایشان حضور داشته و هومیوپاتی را از ایشان نیز بیاموزم .

در حال حاضر ایشان اقدام به راه اندازی یک آکادمی آموزشی و پژوهشی از طریق فضای مجازی نموده اند که جهت آشنایی با فعالیتهای ایشان میتوانید به سایت آکادمی ناصری ، www.naaseri.com  مراجعه نمایید.}}}

پس از انجام این دوره های آموزشی و دستیابی به نتایج درمانی مطلوب ، طب هومیوپاتی در ایران متحول شد. بسیاری از افراد سرشناس با این روش درمان شدند و مناظره های تلویزیونی در خصوص این رشته برگزار شد…

با فعالیت های پزشکان هومیوپات و افراد موثری از جمله جناب آقای دکتر میرزازاده ، مهندس بهشتی و بسیاری افراد دیگر و همکاری و مساعدت آقای دکتر فرهادی وزیر بهداشت وقت  ، در 7 آبان 1374 شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، طب هومیوپاتی را به عنوان یک روش درمانی به رسمیت شناخت.

در سال 1381 نیز انجمن هومیوپاتی ایران تاسیس شد.این انجمن عهده دار فعالیتهای مربوط به این روش درمانی در کشور بوده و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  نیز در نامه ای به کلیه روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعلام داشت در صورتی که بصیرت و دانش همکاران محترم پزشک در رشته هومیوپاتی به تائید انجمن هومیوپاتی رسیده باشد، منعی برای فعالیت ایشان در زمینه هومیوپاتی وجود نخواهد داشت.

از آن زمان کلاسهای آموزش هومیوپاتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران و سپس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران همچنین در جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دوره هایی نیز در شهرستانهایی مانند شیراز و مشهد و… برگزار شد.

(همچنین بنده افتخار حضور در کلاسهای آموزش طب هومیوپاتی که سالهاست در جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سرپرستی جناب آقای دکتر علی کریمی برگزار میگردد را نیز داشته  و از این استاد گرانقدر بهره های علمی و معنوی فراوان برده ام )

طی این سالها پزشکان ، دندانپزشکان ، داروسازان ، دامپزشکان ، ماما و پرستاران زیادی این رشته را آموخته اند.همچنین ده ها هزار بیمار که به انواع بیماری های سخت و پیچیده مبتلا بودند توسط پزشکی هومیوپاتی درمان شدند.

برای مشاهده سایت انجمن هومیوپاتی و مشاهده مستندات قانونی ، به لینک زیر مراجعه نمایید.

وضعیت قانونی هومیوپاتی در ایران

طب هومیوپاتی ” یکی از روشهای شناخته شده و مورد تایید مراجع قانونی ” طب مکمل ”  در ایران میباشد .

در سالهای اخیر چندین شرکت اقدام به تولید و واردات برخی داروهای هومیوپاتی نموده اند که به علت برخی قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت از این اقدام ، نتوانسته اند حضور چشمگیری داشته باشند.همچنین چندین پزشک داروساز در تهران توانسته اند پس از گذراندن دوره آموزش “طب هومیوپاتی ” مجوز عرضه و تولید فرآورده های “طب هومیوپاتی” در داروخانه را از ” سازمان غذا و دارو ” ی وزارت بهداشت دریافت نمایند .

مطبها و کلینیکهای زیادی در تهران و سایر مراکز استان و شهرستانها از” طب هومیوپاتی ” بهره میبرند که  میتوانید برای مشاهده نام پزشکان هومیوپات عضو ” انجمن هومیوپاتی ایران ” و نشانی کلینیک ها و مطبهای اعضا انجمن   ، ”  اینجا ” کلیک کنید.

هومیوپاتی بعد از پزشکی رایج بیشترین مراجعه کننده را در دنیا به خود اختصاص داده است و در ایران نیز مراجعه کنندگان فروانی دارد.

در حال حاضر انجمن هومیوپاتی عهده دار امور مربوط به این رشته در کشور بوده و با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی همکاری و تعامل پیوسته دارد.

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب سنتی ومکمل ، آموزش علمی و دانشگاهی افرادی که خدمات درمانی را ارائه میدهند مورد نیاز و الزامی است و خوشبختانه وزارت محترم بهداشت نیز قدمهای مثبتی در این زمینه برداشته است . همچنین با تلاشهای انجمن علمی طب سنتی و انجمن هومیوپاتی و انجمن علمی پزشکان عمومی کشور ، در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور ( 1395/12/14)مصوب گردید از سال تحصیلی 96-1395 دو واحد آشنایی با مبانی طب سنتی و مکمل ( شامل طب سنتی ایرانی ، هومیوپاتی ، کایروپرکتیک ، آیور ودا ، رفلکسولوژی و… ) در مقطع دکتری عمومی ( پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ) و کارشناسی رشته های مامایی ، پرستاری ، تغذیه ، فیزیوتراپی به صورت اجباری و در مقطع پیوسته و ناپیوسته سایر رشته علوم پزشکی به صورت اختیاری ارائه گردد. امید است در آینده آموزش کلیه رشته های طب مکمل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور فراگیر شده تا مردم بتوانند برای درمان بیماری های خود از این خدمات نیز بهره مند گردند .