f27 4

سردرد و درمان آن با طب هومیوپاتی

فهرست مطالب

سردرد یکی از شکایتهای بسیار شایع در بین مراجعه کنندگان به مطب پزشکان است و همیشه تعدادی از مراجعه کنندگان به مطب هومیوپاتی از سردرد ابراز ناراحتی می کنند.

پزشکی هومیوپاتی با شناخت ویژه ای که از سردرد و علتهای آن دارد و به خاطر رویکرد ” کل نگری ” در درمان بیماری ها ، موفقیت چشمگیری در درمان انواع سردرد دارد.

به جرات می توان گفت درمان سردرد با طب هومیوپاتی آنقدر موفقیت آمیز است که هیچ روش درمانی نمی تواند با آن به رقابت بپردازد. متاسفانه عمده داروهای طب رایج تنها برای تسکین سردرد به کار می روند و درمان کامل این مسئله به ندرت اتفاق می افتد.

بیش از ۹۰ درصد بیمارانی که به خاطر سردرد به بنده مراجعه نموده اند پس از چند جلسه درمان به طور کامل و برای همیشه بهبود پیدا کرده اند.این بهبودی ماندگار بوده و به خاطر آنکه هومیوپاتی یک ” طب کل نگر ” می باشد ، در کنار سردرد، سایر مشکلات فرد نیز بهبود می یابد.

همچنین انواع سردرد در کودکان و نوجوانان که عمدتا به خاطر سینوزیت و یا برخی مشکلات متابولیکی و اختلالات رشد میباشد نیز به خوبی با درمان طب هومیوپاتی بهبود می یابند.

انواع سردرد:

  • سردرد میگرنی
  • سردرد تنشی – عصبی
  • سردرد عفونی ، التهابی ( ناشی از سینوزیت، عفونت دندان، عفونت گوش، عفونت پرده های مننژ، آنسفالیت، و… )
  • سردرد ناشی از فشارخون بالا
  • سردرد خوشه ای
  • سردرد تومورال
  • سردرد چشمی
  • سردرد آلرژیک
  • سردرد ناشی از خونریزی های داخل جمجمه
  • سردرد ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه
  • سردرد های ناشی از آسیب به جمجمه و ستون فقرات

درمان انواع سردرد:

برای درمان انواع سردرد در پزشکی هومیوپاتی،به یک شرح حال دقیق و جامع از سردرد و سایر مشکلاتی که فرد بیمار به آن مبتلا است نیاز داریم.بنابراین سوابق سایر بیماری ها ، حتی بیماری های دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است.همچنین ” سبک زندگی ” (life stlye ) و شرایطی که فرد در آن به سر میبرد نیز با درمان بیماری در ارتباط است.

در صورتی که سردرد به خاطر وجود یک اختلال در سبک زندگی فرد باشد ، لازم است ابتدا آن اختلال برطرف گردد.( مثلا فردی که محل کارش در محیطی پرسر وصدا است و بر اثر سر وصدا دچار سردرد میشود ، باید شرایط شغلی خود را عوض کند و و یا اگر نمیتواند محل کار یا شغل خود را عوض کند بهتر است از گوشی ضد صدا استفاده نماید و… .

در صورتی که با انجام این اقدامات سردرد بهبود پیدا نکرد و یا سردرد ارتباطی با مسائل پیرامونی مانند محیط کار و … نداشته باشد ، حتما نیاز به درمان دارویی دارد.

گاهی سردرد چنان شدید است که ممکن است تمام زندگی فرد را فلج کند و فرد را مجبور میکند هر دارویی که اندکی باعث تسکین سردرد می شود را به دفعات مصرف کند و عوارض مصرف آن داروها نیز مشکل را دوچندان مینماید.

متاسفانه برخی افراد نیز به خاطر آنکه سردرد خفیف اما همیشگی دارند، تصور می کنند سردرد چیز قابل اهمیتی نیست و باید خودشان به تنهایی بار این مشکل را به دوش بکشند و درد و رنج را تحمل کرده ولی به پزشک مراجعه نکنند.

سردرد یک نشانه از مشکل عمیق تری است که فرد بدان مبتلا می باشد.آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که علت سردرد تشخیص داده شود و درمان شود. گاه مشکل بیمار به سادگی تشخیص داده شده و درمان میشود. گاهی نیز به علت تاخیر در مراجعه به پزشک،بیماری اصلی با تاخیر تشخیص داده شده و فرصت درمان از دست میرود .(برای نمونه بیماری از ماه ها قبل دچار سردرد و سرگیجه و اختلال بینایی بوده و مشکل تعادل و حالت تهوع را نیز تجربه میکرده ، اما به خاطر تاخیر در مراجعه به پزشک ، تومور مغزی او دیر تشخیص داده شده و باعث از دست رفتن امکان درمان شده است.)

بررسی و یافتن علت اولیه سردرد در درمان آن نقش عمده ای دارد.(مثلا فردی در کودکی دچار سقوط از ارتفاع شده است و از آن موقع به بعد دچار سردرد شده و یا خانمی بعد از فوت فرزندش دچار میگرن شده است )

بسیاری از سردردهای منشاء عاطفی و ذهنی دارند و به قول معروف : ” سردرد جنبه اعصاب دارد “.

عمده این سردردها در گروه سردردهای تنشی TENSION HEADACHE قرار میگیرد و پس از درمان ، به بهبود وضعیت عاطفی و استرس های روحی فرد کمک شایانی میشود و سردرد نیز بهبود می یابد.

سینوزیت های ماندگار و قدیمی نیز سردرد های ناراحت کننده ای را ایجاد می نماید و فرد مجبور است همیشه کلاه داشته باشد و با کوچکترین وزش باد ، دچار سردرد میشود.

این سردرد ها در کنار سایر سردرد های التهابی و عفونی( مانند عفونتهای قدیمی گوش و دندان) به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

برخی از انواع سردرد به علت سایر مشکلات جسمی فرد می باشد.(مانند سردرد های ناشی از افزایش فشارخون ، سردردهای ناشی از گرگرفتگی در دوران یائسگی و یا سردرد های ناشی از انواع آلرژی ).در این موارد نیز به خاطر درمان مشکل اصلی بیمار ، سردرد ناشی از آن نیز بهبود می یابد.

یکی دیگر از نکاتی که برای درمان این مشکلات بوسیله ” طب هومیوپاتی ” اهمیت دارد، مدالیته های بیماری است.

به طور خلاصه ، مدالیته های یک بیماری شامل تمام ویژگی ها و نکاتی می شود که باعث بهتر یا بدتر شدن مشکل فرد میشود.(مثلا فردی ابراز میکند که میگرن من همیشه سمت چپ سر را درگیر نموده و با تهوع و استفراغ همراه است ، همچنین محیط پر سر وصدا و نورهای شدید باعث تشدید سردرد و خوردن چای و خوابیدن در اتاق تاریک و بستن سر با یک پارچه باعث بهتر شدن سردرد می شود.)

همانطور که متوجه شدید ممکن است سردرد هر فردی مدالیته ای متفاوت با دیگری داشته باشد. مثلا فردی همیشه سردرد سمت راست دارد و سردردش با مشکل گوارشی همراه است و خوردن غذا و گرم کردن سر باعث بهبود سردرد او شود.

توجه به این نکات در درمان بوسیله طب هومیوپاتی باعث می شود که دقیقا دارویی که مخصوص مشکلات بیمار مورد نظر است برایش تجویز شود و یک درمان همه جانبه و کامل برایش ایجاد شود.

در پایان برای آشنایی با نحوه تشخیص و درمان سردرد در طب هومیوپاتی ، با توضیحات مختصری شما را با برخی داروهای این روش درمانی آشنا می کنیم:

سردرد میگرنی یک طرفه ، با حالت ضربان دار ، همراه تهوع و استفراغ که با تابش آفتاب به سر ، عصبانیت ، فشار روحی و افسردگی وتکان دادن سر تشدید می شود . فرد بسیار زودرنج و عاطفی است . سردرد با خوابیدن در اتاق ساکت و تاریک کمی تسکین می یابد.( این نوع سردرد با داروی NATRIUM.MURIATICUM برای همیشه درمان خواهد شد.)

سردرد سمت راست سر که درد شدید ایجاد می کند و حتی باعث خشم و پرخاشگری و بیقراری بیمار می شود. وزش باد به سر و تنش های شغلی باعث تشدید سردرد می شود.تهوع و استفراغ نیز وجود دارد که سردرد با استفراغ کردن کمی بهتر میشود .( این نوع سردرد با داروی NUX.VOMICA برای همیشه درمان خواهد شد.)

سردرد کل سر، با حالت ضربان دار و با شروع ناگهانی که باعث گرگرفتگی سر و گردن می شود و با افزایش فشارخون و ضربان قلب همراه است.( حملات این نوع سردرد با داروی BELLADONA کنترل میگردد و داروی SULFUR این سردرد را برای همیشه درمان خواهد کرد)

سردرد سمت راست سر و یا پیشانی که ممکن است ابتدا از پشت سر شروع شده و به جلوی سر انتشار یابد.وزش باد و هوای سرد باعث تشدید آن میشود. فردی که به این سردرد مبتلا است دارای سابقه سینوزیت مکرر و آبسه دندان و عفونت گوش می باشد.(این سردرد با داروی SILICA برای همیشه درمان می شود)

سردرد های مزمن که بر اثر ضربه به سر و تصادف رانندگی بوجود آمده و خونریزی داخل جمجمه و بیرون جمجمه ایجاد شده است.( این نوع سردرد برای همیشه بوسیله داروی ARNICA درمان می شود )

سردردی که در خانمهای بسیار حساس و زودرنج وعصبی ایجاد می شود. سردرد اغلب سمت چپ سر و یا پیشانی را درگیر کرده، بیشتر جنبه عاطفی داشته و با سینوزیت، عصبانیت ، عادت ماهانه ، تشدید می شود و با گرم کردن سر،فعالیت بدنی سریع مانند ورزش و رقص و تنهایی و تاریکی بهتر می شود.(این سردر برای همیشه با داروی SEPIA درمان می گردد.)

توجه داشته باشید که درمان در طب هومیوپاتی بوسیله مصرف داروهای طب هومیوپاتی حاصل می گردد و این روش درمانی با هیپنوتیزم ، روان کاوی ، طب سنتی ، طب سوزنی ، آیور ودا ، فرآ درمانی و… تفاوت داشته و نباید با آنها مورد اشتباه قرار گیرد.