f32 1

ایمنی مهره های گردن در تصادف رانندگی

فهرست مطالب

اگر به حدود دو دهه قبل بازگردید احتمالا به خاطر می آورید که صندلی اکثر خودروها چیزی به نام پشت سری نداشت و این وسیله تنها در صندلی جلوی برخی خودرو های لوکس مشاهده می شد.به همین خاطر هنوز نیز عده ای تصور می کنند پشت سری صندلی یک آپشن لوکس بوده که کم کم به خودرو های عادی نیز سرایت پیدا کرده و برای استراحت سر و گردن در نظر گرفته شده است.

اما واقعیت این است که چنین وسیله ای جزء تجهیزات ایمنی خودرو بوده و اصلا جنبه لوکس ندارد. هنگام تصادفات رانندگی که خودرو از جلو یا عقب با وسیله و یا مانعی برخورد می کند دچار یک حرکت خطرناک شده که به آن آسیب شلاقی یا whiplash injury گفته می شود. علت آن این است که هنگامی که خودرو سرعتش به طور ناگهانی تغییر می کند، مثلا با سرعت به مانع یا خودرویی برخورد می کند و فورا سرعتش کاسته می شود و یا خودرویی دیگر از پشت به آن اثابت کرده و سرعت افزایش پیدا می کند و یا وضعیت خودرو از حالت سکون به حرکت تبدیل می شود، یک حرکت رفت و برگشتی شدید در گردن ایجاد میشود که در تصادفات شدید میتواند باعث در رفتگی و حتی شکستگی مهره گردن شده و یا حتی به قطع نخاع و یا مرگ نیز منجر شود.

اما در اکثر تصادفات باعث لغزندگی و آسیبهای نامحسوس مهره های گردن شده و فرد تا ماه ها و حتی سالها بعد از تصادف از درد گردن و یا سردرد و درد شانه رنج می برد. حتی این حرکت ناگهانی باعث به اصطلاح کوفتگی بافت مغز و حتی خونریزی داخل جمجمه می گردد . سه وسیله در خودرو ها طراحی شده که مانع این حرکت شدید سر و گردن شود. ساده ترین آن پشت سری ها هستند. کمربند ایمنی و کیسه هوا هم به این کار کمک می کنند. عموم افراد از اهمیت کمربند ایمنی آگاه هستند اما اکثرا به پشت سری ها توجه نمی کنند و گاه دیده شده که آنها را از صندلی جدا می کنند! در پایان نکته مهمی را یادآوری میکنیم و آن تنظیم ارتفاع پشت سری ها برای هر فرد به صورت شخصی است . یعنی هر سرنشین باید ارتفاع پشت سری خود را به گونی ای تنظیم کند تا هنگامی که سرش را به پشت سری تکیه می دهد،سرش تقریبا صاف و در راستای ستون مهره قرار داشته و به پشت و جلو خم نشده باشد تا بتواند به خوبی از حرکت شلاقی سر و گردن جلو گیری نماید.

عکس بالایی نشان می دهد که چطور یک پشت سری استاندارد و با ارتفاع مناسب مانع ایجاد جراحت شلاقی whiplash injury می گردد.

کوفتگی بافت مغز و آسیب و خونریزی داخل جمجمه بر اثر جراحت شلاقی whiplash injury

آسیب شلاقی whiplash injury سرنشینان خودرویی عقبی و خودروی جلویی هر دو در معرض این آسیب هستند.

آسیب مهره های گردن و دیسک و لیگامانهای مهره ها بر اثر تصادف رانندگی و ایجاد whiplash injury

در صورتی که ارتفاع پشت سری صندلی تنظیم نباشد بازهم جراحت شلاقی whiplash injury اتفاق خواهد افتاد

آسیب و جابه جایی مهره گردن بعد از تصادف رانندگی و ایجاد جراحت شلاقی whiplash injury در این عکس مشهود است.