سرماخوردگی

انواع سرماخوردگی

فهرست مطالب

سرماخوردگی ها به چند دسته تقسیم می شوند:

گروه اول : سرماخوردگی های ویروسی یا باکتریایی که خود محدود شونده بوده و با سطح سلامتی و تغذیه و روحیه و انرژی فرد ارتباط دارد.
به درون خود توجه کنید. آیا ارتباطی بین شادبودن و داشتن روحیه و انرژی بالا وتغذیه مناسب و سبک زندگی درست با سرماخوردگی احساس میکنید؟

سرماخوردگی ها را بیشتر بشناسیم

ابتلا به سرماخوردگی با سطح انرژی و روحیه افراد رابطه معکوس دارد. حتما متوجه شده اید که دوران هایی که شاد بوده اید و فشار روحی و جسمی نداشته اید حتی با سرد بودن هوا دچار بیماری نشده اید و زمانی که تحت فشار روحی و استرس بالا بوده اید حتی در تابستان هم دچار سرماخوردگی یا سینوزیت و فارنژیت و… شده اید . اما علت چیست؟ هنگامی که بدن تحت فشار و استرس بالایی باشد سیستم ایمنی برای حفظ ارگانیسم از آسیبهایی که طی این فشار به فرد وارد میشود فرآیندهای خاصی را ایجاد میکند. یکی از آنها سرماخوردگی است. در واقع سرماخوردگی در یک انسان نسبتا” سالم نشانه ضعف و افت سیستم ایمنی نبوده بلکه یک واکنش از پیش سازماندهی شده برای جلوگیری از آسیب بیشتر است . وقتی فشارها از آستانه تحمل بدن فراتر رود سیستم ایمنی یک مجرای تخلیه فشار ایجاد میکند و این مجرا سرماخوردگی خود محدود شونده است.

طی سرماخوردگی بدن دچار تب می شود.بدن درد آغاز می شود.آب ریزش بینی و خلط و ترشحات و… ایجاد می شود و تمام این ها باعث میشود اولا” فرد مجبور شود فعالیت خود را کم کرده و استراحت کند و بیش از این به خود آسیب نزند. دوم اینکه خروج این ترشحات به پاکسازی بدن کمک میکند. آگاهی از این روند و احترام به جسم و روح خود و ارج نهادن به واکنش سیستم ایمنی باعث میشود که هم سلامت بمانیم و بیش از حد به خود آسیب نزنیم و هم اینکه زودتر بهبود یابیم. همچنین سیستم ایمنی ما روز به روز توانمندتر می شود.

حال تصور کنید پس از یک ماه کار طاقت فرسا و یا به خاطر فشار روحی یا جسمی دچار سرماخوردگی شویم . ولی به تصمیم سیستم ایمنی خود احترام نگذاریم و به اشتباه تصور کنیم بدن ما روند معیوبی پیش گرفته و باید مداخله کنیم . پس به پزشک مراجعه میکنیم و اصرار میکنیم برای ما پنی سیلین تجویز کند.درحالی که اصلا به آنتی بیوتیک نیاز نیست.همچنین اصرار میکنیم به ما دگزامتازون(یکی از قوی ترین کورتونهای موجود در جهان ) تزریق شود . با این کار سیستم ایمنی خود را سرکوب کرده ایم . با ادامه این روند و سرکوبهای متعدد، متاسفانه بدن دیگر توان خود را در ایجاد این گروه سرماخوردگی ها از دست میدهد و نمیتواند این واکنش دفاعی را ایجاد کند و مجرای تخلیه هم بسته میشود.در نتیجه فشارها به مرور زمان باعث ایجاد بیماری های مزمن و عمیقتر میشود.اگر با فشار روحی و جسمی دچار سرماخوردگی می شوید باید خوشحال باشید و اگر خدای ناکرده سالهاست که دیگر علی رغم فشارهای جسمی و روحی متعدد سرما نخورده اید، حتما به یک بیماری مزمن عمیق دچار شده اید و یا در آستانه ابتلا به آن هستید.پس به جسم و روح خود احترام بگذاریم و در زمان بیماری اجازه دهیم خود را بازسازی و پاکسازی کند تا سالم تر بمانیم.در کشورهای پیشرفته در سرماخوردگی های اینچنینی تقریبا هیچ دارویی بجز استراحت و تغذیه مناسب تجویز نمی شود واین دقیقا عکس چیزی است که متاسفانه در کشور ما رخ میدهد و ابتلا به بیماری های عمیق و سنگین در سنین پایین یکی از نشانه های سرکوب سیستم ایمنی است.

(در مورد آنفلوآنزا و بیماری های اپیدمیک که ساختار متفاوتی دارند در آینده مطالبی ارائه خواهد گردید همچنین در مورد مضرات استفاده نابجا و خودسرانه آنتی بیوتیکها و کورتون نیز سلسله مطالب جالبی را ارائه خواهیم نمود.)

طب هومیوپاتی با فعال سازی سیستم ایمنی توان ایجاد بیماری های حاد مانند سرماخوردگی را مجددا به بدن باز میگرداند و مجاری تخلیه فشارها ی ناشی از صدمات جسمی و روحی را باز می کند.