جایگاه قانونی پزشکی هومیوپاتی

آیا پزشکی هومیوپاتی قانونی است؟

فهرست مطالب

جایگاه قانونی پزشکی هومیوپاتی

پزشکی هومیوپاتی از تاریخ 7 آبان 1374 در شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک روش درمانی به تصویب رسیده است.

"تاییدیه

همچنین در سال  1381  برای هماهنگی در امور مربوط به این روش درمانی و توسعه و پیشرفت هومیوپاتی  ،   ” انجمن هومیوپاتی ایران ”تشکیل شد.

تایید وزارت بهداشت مبنی بر تایید صلاحیت پزشکان هومیوپات توسط انجمن هومیوپاتی

طب هومیوپاتی ” یکی از روشهای شناخته شده و مورد تایید مراجع قانونی ” طب مکمل ”  در ایران میباشد .

تایید طب هومیوپاتی و تایید صاحیت پزشکان این رشته از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب سنتی و مکمل ، آموزش علمی و دانشگاهی افرادی که خدمات درمانی را ارائه میدهند مورد نیاز و الزامی است و خوشبختانه وزارت محترم بهداشت نیز قدمهای مثبتی در این زمینه برداشته است . همچنین با تلاشهای انجمن علمی طب سنتی و انجمن هومیوپاتی و انجمن علمی پزشکان عمومی کشور ، در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور ( 1395/12/14)مصوب گردید از سال تحصیلی 96-1395 دو واحد آشنایی با مبانی طب سنتی و مکمل ( شامل طب سنتی ایرانی ، هومیوپاتی ، کایروپرکتیک ، آیور ودا ، رفلکسولوژی و… ) در مقطع دکتری عمومی ( پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ) و کارشناسی رشته های مامایی ، پرستاری ، تغذیه ، فیزیوتراپی به صورت اجباری و در مقطع پیوسته و ناپیوسته سایر رشته علوم پزشکی به صورت اختیاری ارائه گردد. امید است در آینده آموزش کلیه رشته های طب مکمل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور فراگیر شده تا مردم بتوانند برای درمان بیماری های خود از این خدمات نیز بهره مند گردند .

ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارائه 2 واحد درسی هومیوپاتی به دروس دانشگاهی رشته پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی

در سالهای اخیر چندین شرکت اقدام به تولید و واردات برخی داروهای هومیوپاتی نموده اند که به علت برخی قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت از این اقدام ، نتوانسته اند حضور چشمگیری داشته باشند.همچنین چندین پزشک داروساز در تهران توانسته اند پس از گذراندن دوره آموزش “طب هومیوپاتی ” مجوز عرضه و تولید فرآورده های طب هومیوپاتی را از   سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دریافت نمایند .

مطبها و کلینیک های زیادی در تهران و سایر مراکز استان و شهرستان ها از” طب هومیوپاتی ” بهره میبرند.

جایگاه پزشکی هومیوپاتی در سطح جهانی

در سطح جهانی نیز هومیوپاتی دارای جایگاه ویژه ای است.طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) ، طب هومیوپاتی بعد از پزشکی رایج ، بیشترین مراجعه کننده را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است .

هومیوپاتی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و این سازمان تاکید و نظارت ویژه ای به تولید و کیفیت داروهای هومیوپاتی دارد و پروتوکل ویژه ای برای این منظور تدوین کرده است.

 در قرن نوزدهم ، پس از آنکه ” طب هومیوپاتی ” در آلمان و سپس فرانسه و انگلستان رواج پیدا کرد ، توسط پزشکان هومیوپات به قاره آمریکا راه پیدا کرد و مورد استقبال پزشکان و مردم قرار گرفت .این استقبال و استفاده از هومیوپاتی به حدی بود که در سال 1844 انستیتو هومیوپاتی آمریکا که اولین انجمن ملی پزشکان آمریکا به شمار می آید بنیان نهاده شد. از سال 1900 ، بیش از صد بیمارستان هومیوپاتی ، 22 دانشکده طب هومیوپاتی و بیش از 1000 داروخانه هومیوپاتی در ایالات متحده وجود داشت و پزشکی هومیوپاتی پیش از پزشکی رایج که مبتنی بر استفاده از داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک و … می باشد در اروپا و آمریکا رواج داشته است.( توجه داشته باشید که دارویی مانند  پنی سیلین در سال 1928 توسط الکساندر فلمینگ کشف شد و استفاده از آن از سال 1942 رواج پیدا کرد.)

طب هومیوپاتی در کشور های دیگر جهان

داروهای طب هومیوپاتی از سال 1938 در سازمان غذا و داروی آمریکا  FDA به عنوان دارو (و نه مکمل غذایی یا ویتامین) به ثبت رسیده است.

طب هومیوپاتی در FDA یک دپارتمان جداگانه جهت تحقیق و توسعه داروهای هومیوپاتی و فارماکوپه مخصوص خود  (HPUS (HOMEOPATHIC PHARMACOPIE OF UNITED STATES را داراست.

بیمه دولتی بسیاری از کشورها مانند انگلیس ، سوییس ، فرانسه ، کانادا و… هزینه درمان به روش هومیوپاتی را پرداخت می نمایند.

در کشور انگلستان کلینیک و بیمارستان های هومیوپاتی نیز دایر می باشد و خانواده سلطنتی انگلیس از طب هومیوپاتی برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند و جز حامیان هومیوپاتی در جهان و از هیئت امنای بیمارستان سلطنتی هومیوپاتی لندن می باشند.

در کشور فرانسه بسیاری از پزشکان برای درمان بیماریهای مراجعه کنندگان خود از این روش بهره می گیرند و مانند اکثر کشورهای اروپایی ، داروهای طب هومیوپاتی در داروخانه های فرانسه در کنار سایر داروها عرضه می شود. برای نمونه داروی Oscillococcinum که در سالهای اخیر پرفروش ترین داروی آنفلوآنزا در فرانسه بوده است ، یک فرآورده دارویی هومیوپاتی بوده و توسط شرکت بزرگ داروسازی BOIRON در فرانسه تولید می شود. از سال 2005 این دارو پر فروش ترین داروی درمان آنفلوآنزا در فرانسه بوده است. همچنین از سال 2008 در آمریکا نیز به تایید رسید و سالانه بالغ بر 15 میلیون دلار فروش داشت. شرکت بویرون فرانسه یکی از صدها شرکت داروسازی هومیوپاتی در دنیاست که تنها در سال 2018 بالغ بر 604 میلیون یورو فروش دارو و محصولات هومیوپاتی داشته است.

oscillococcinum یکی از پر فروش ترین دارو ها بعد از سال 2005 در اروپا و آمریکا برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا

هومیوپاتی تقریبا در اکثر ممالک گسترش پیداکرده و مردم و پزشکان از آن بهره می برند. مثلن مهمترین کشور در عرصه طب هومیوپاتی در قاره آسیا کشور هند می باشد که دارای کالج و دانشکده های متعدد و داروخانه ها و شرکت های داروسازی و بیمارستانهای هومیوپاتی می باشد.

در کشورهای چین ، ژاپن ، هند، مالزی ، اندونزی ، استرالیا ، پاکستان ، بنگلادش ، و… نیز هومیوپاتی گسترش مناسبی دارد و با رشد چشمگیری که هومیوپاتی در سالهای اخیر در ایران داشته است ، متاسفانه ما در این زمینه حتی از کشورهایی مانند بنگلادش و پاکستان نیز فاصله زیادی داریم.

هومیوپاتی در کشور روسیه و بلوک شرق نیز قانونی بوده و در کلینیکهای هومیوپاتی برای درمان بیماران اقدام می شود و داروهای این رشته در داروخانه های روسیه به فراوانی یافت می گردد.

در کانادا ، آمریکا و تقریبا تمامی کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی نیز کاملا شناخته شده بوده و از آن به صورت قانونی و بر اساس دستورالعمل های مصوب کشور خود از طب هومیوپاتی بهره می برند.

طب هومیوپاتی در آفریقا نیز گسترش پیدا کرده و به علت آنکه هزینه درمانی با این روش به مراتب کمتر و همچنین اثرگذاری آن خصوصا در مورد بیمارهای عفونی همه گیر به مراتب بیشتر است ، در کشورهای آفریقایی که درگیر جنگ و خشکسالی و قحطی هستند ، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

هر از چندگاهی مطالب غیرعلمی و غیر واقعی در فضای مجازی و یا از طریق رسانه ها مبنی بر غیر قانونی بودن و یا نامعتبر بودن طب هومیوپاتی و یا مضر بودن آن منتشر می گردد که همگی دارای بنیان علمی بسیار ضعیف و غیر واقعی بوده و  برای مغشوش کردن و تحت تاثیر قرار دادن مردم عادی  که از این روش بهره میبرند و از جزییات قانونی و علمی این روش اطلاعات دقیقی ندارند هدف گذاری شده است.

کلیه نویسندگان این مطالب تحت تاثیر کارتل های بزرگ داروسازی سعی در سیاه نمایی و بی ارزش جلوه دادن هومیوپاتی چنین اقداماتی را انجام می دهند و در کلیه متون ارایه شده توسط آنها نشانی از اندک دانش و سوادی نسبت به هومیوپاتی نیست و بدون ذکر هیچ دلیلی صرفا با نشر تهمت سعی در ایجاد بی اعتمادی دارند.

به همین دلیل یکی ازمهمترین  اهداف راه اندازی این سایت ، شفاف سازی و ارائه اطلاعات دقیق و علمی و قانونمند  درباره طب هومیوپاتی به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم می باشد.از شما نیز درخواست میکنیم در صورتی که پرسش و یا ابهامی در مورد طب هومیوپاتی در ذهن شما نقش بسته است ، آن را با ما در میان بگذارید تا پاسخ جامع و شفافی به شما ارائه نماییم.