درد سیاتیک و پارگی دیسک مهره ها

فهرست مطالب

ابتدا لازم است به شکلی ساده در مورد ساختار ستون مهره ها توضیحاتی را بیان نمایم .

کلیه اعصاب حسی و حرکتی اعضا و اندامهای بدن ( البته بجز چند استثنا ) ، از طریق کانال نخاع که بین مهرهای ستون فقرات قرار دارد ، کار انتقال پیام حرکت و حس را انجام می دهند. این رشته های عصبی در ناحیه های مشخصی از فاصله بین دو مهره ستون فقرات به نخاع وارد شده و یا خارج می شوند . همچنین در فاصله هر مهره ، یک دیسک قرار دارد که جسمی محکم و انعطاف پذیر است . دیسک وظیفه ایجاد شرایط استوار و منعطف برای حرکت مهره را بر عهده دارد.

همانطور که در تصاویر  ملاحظه می نمایید ، نخاع از درون سوراخ سرتاسری مهره ها عبور نموده و شاخه های اعصاب از فاصله بین مهره بیرون رفته و یا وارد می شوند .

در صورتی که به علت آسیب و فشار به ستون مهره ها ، دیسک های این ناحیه دچار التهاب و تورم شوند و یا خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و غیر انعطاف پذیر شوند ، کم کم باعث ایجاد فشار روی اعصاب کناری خود ( در سمت چپ یا راست  و یا هردو طرف )  می شوند .

اگر فشار بسیار زیاد و یا طولانی مدت بوده باشد ، باعث پارگی دیسک بین مهره ای یا به اصطلاح فتق دیسک می شود . در این صورت فشار زیادی به اعصاب کنار مهره ای وارد شده و بیمار دچار درد شدیدی می شود .

اگر این پارگی و فشار به سمت سوراخ سراسری بین مهره و مستقیما روی نخاع باشد ، باعث تنگی کانال نخاع CANAL STENOSIS  میگردد  که در مورد آن به صورت جداگانه مطالبی ارائه خواهد شد.

هر عصب مسئول امور حرکتی و حسی ناحیه ای خاص از بدن میباشد. نکته جالب این است که آسیب و یا تحت فشار قرار گرفتن اعصاب کنار هر مهره باعث ایجاد انواع درد و مشکلات حرکتی در ناحیه ای میشود که مربوط به همان عصب است . مثلا اگر دیسک بین مهره های چهارم و پنجم کمری درگیر شده باشد ، باعث درد در ناحیه خاصی از ران ،ساق و مچ پا میشود و باعث درد در کمر نمیشود . ( در صورتی که التهاب و آسیب مهره های کمر با تنگی کانال نخاع و یا تشکیل استخوان اضافه و یا آرتروز مفاصل مهره ها همراه باشد ، درد در کمر هم احساس می شود ).

عمده اعصاب حسی و حرکتی اندام تحتانی ( لگن و پاها ) از بین مهره های کمر عبور میکنند که مجموعه ای از رشته های عصبی را تشکیل میدهند که به طور کلی به آنها عصب سیاتیک گفته می شود .

به مشکلات ناشی از تحت فشار قرار گرفتن یا تخریب و التهاب ریشه های این عصب ” سیاتالژی یا درد سیاتیک ” می گویند …

ادامه مطلب را در مقاله ” درد سیاتیک و درمان آن بوسیله طب هومیوپاتی ” دنبال نمایید.