درمان سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ درمان PMS با طب هومیوپاتی

فهرست مطالب

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که برای توصیف گروه متنوعی از علائم جسمی و روانی استفاده می‌شود که چند روز یا هفته قبل از قاعدگی یا هر زمان بعد از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد و تقریبن به محض شروع جریان قاعدگی یا مدت کوتاهی پس از آن ناپدید می‌شود.

گاهی اوقات علائم آنقدر شدید است که در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند. این نوع PMS اختلال نارسایی پیش از قاعدگی یا PMDD نامیده می شود.

سندروم پیش از قاعدگی شامل ترکیبی از علائم فیزیکی، ذهنی و رفتاری است. سندروم پیش از قاعدگی یک نگرانی پیچیده برای سلامتی است. بیش از 70 تا 80 درصد از زنان برخی از علائم سندروم پیش از قاعدگی را در سال های باروری خود تجربه می کنند.

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

علت سندروم پیش از قاعدگی

علت ایجاد سندروم پیش از قاعدگی دقیقن مشخص نیست، اما عوامل متعددی ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. اغلب با عوامل ژنتیکی مرتبط است زیرا دوقلوها اغلب از آن رنج می برند.

تئوری فعلی نشان می دهد که تعامل انتقال دهنده عصبی سیستم عصبی مرکزی با هورمون های جنسی ممکن است عامل سندروم پیش از قاعدگی باشد. همچنین با فعالیت سروتونین مرتبط است. تحقیقات به تغییراتی که در سطح هورمون ها قبل از شروع قاعدگی رخ می دهد اشاره می کند. زمانی که تخمدان ها برای تولید استروژن و پروژسترون کار می کنند. زنانی که تخمک گذاری ندارند PMS ندارند. اعتقاد بر این است که تغییر در سطح پروژسترون مسئول خلق و خو، رفتار و تغییرات فیزیکی زنان در طول فاز لوتئال (یا نیمه دوم) چرخه قاعدگی است.

همه زنان دارای هورمون های زنانه و مردانه در تعادل طبیعی بدن هستند. با این حال، افزایش سطح هورمون های مردانه و همچنین افزایش سطح پرولاکتین می تواند منجر به تاخیر در تخمک گذاری و سطوح پایین پروژسترون شود و منجر به سندروم پیش از قاعدگی شود. تغییرات چرخه‌ای در هورمون‌ها دلیل مهمی به نظر می‌رسد، زیرا علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی با نوسانات هورمونی تغییر می‌کنند و همچنین با بارداری و یائسگی ناپدید می‌شوند.

سطوح پایین سروتونین، یک ماده شیمیایی مهم که توسط مغز تولید می شود، ممکن است در واقع علت اصلی پاسخ های سندروم پیش از قاعدگی باشد. سروتونین به تنظیم چرخه خواب و متابولیسم کربوهیدرات کمک می کند و بر تنظیم استروژن و پروژسترون تأثیر می گذارد. یک تئوری وجود دارد که نشان می دهد پاسخ شایع سندروم پیش از قاعدگی افزایش اشتها همراه با میل به کربوهیدرات ممکن است به دلیل سطوح پایین سروتونین ایجاد شود. مقادیر ناکافی سروتونین ممکن است در سایر علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، خستگی، هوس غذایی و مشکلات خواب نقش داشته باشد.

سندروم پیش از قاعدگی

بر اساس نظریه دیگری سندروم پیش از قاعدگی شامل مواد التهابی به نام پروستاگلاندین است. پروستاگلاندین ها در سینه، مغز، دستگاه تناسلی، کلیه و دستگاه گوارش تولید می شوند که علائم سندروم پیش از قاعدگی از آنجا نشأت می گیرند؛ که مسبب مشکلاتی مانند گرفتگی، حساسیت سینه، نفخ، اسهال و یبوست است.

نظریه دیگری که سندروم پیش از قاعدگی را توضیح می دهد نیز با سطوح پایین ویتامین ها و مواد معدنی مرتبط است. سایر عوامل احتمالی سندروم پیش از قاعدگی عبارتند از خوردن مقدار زیادی غذاهای شور که ممکن است باعث احتباس مایعات شود و نوشیدن الکل و نوشیدنی های کافئین دار که ممکن است باعث اختلال در خلق و خو و سطح انرژی شود.

سطح اندورفین در مرحله لوتئال چرخه قاعدگی کاهش می یابد. که ممکن است در برخی از زنان منجر به حالت تهوع، پرش و انواع درد شود. سطوح طبیعی این هورمون باعث ایجاد خلق و خوی شاد و شاد می شود و همچنین افراد را نسبت به درد کمتر حساس می کند.
با این حال، ممکن است به عوامل اجتماعی، فرهنگی، بیولوژیکی و روانی مرتبط باشد.

علائم سندرم پیش از قاعدگی :

تعدادی از علائم سندرم پیش از قاعدگی را در اینجا ذکر می کنیم؛ علائم دقیق و شدت آن ممکن است در موارد مختلف و با هر دوره قاعدگی متفاوت باشد. شایع ترین علائم عبارتند از :

نوسانات خلقی، اضطراب و استرس، تحریک پذیری، سرگیجه، حساسیت و تورم سینه، آکنه، نفخ شکم، خستگی/بی‌حالی، تغییر میل جنسی، از دست دادن میل جنسی یا بی علاقگی به رابطه جنسی، عدم کنترل یا تکانشگری، به طور موقت احساس ضداجتماعی کردن، دوری از دوستان، عزت نفس پایین، تمایل به داشتن افکار منفی و غمگین و تجربه موقتی کمبود اشتیاق و انرژی، گرفتگی گردن، سردرد/میگرن، افسردگی، گریه، غم و اندوه، احساس “مه”، مشکل در تمرکز، بلاتکلیفی، فراموشی، افزایش وزن از احتباس آب، تغییرات اشتها و هوس غذایی برای کربوهیدرات‌ها و شیرینی ها، بی خوابی یا مشکل در به خواب رفتن، درد عضلانی و مفاصل، عدم توانایی در تمرکز، تب خفیف، کناره گیری اجتماعی، ممکن است مشکل آلرژیک و عفونت بدتر شود، ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، درد قفسه سینه، تورم قوزک ها – پا و دست، كمر درد، درد شکم، تبخال های مکرر، حالت تهوع، یبوست یا اسهال، کاهش هماهنگی، تحمل کمتر در برابر صداها و نورها، قاعدگی دردناک، گیجی، قضاوت ضعیف، خصومت یا رفتار تهاجمی، افزایش احساس گناه، حرکت آهسته، کند و بی حال، کاهش خویشتن شناسی، پارانویا یا افزایش ترس، عزت نفس پایین.

اگرچه فهرست علائم و نشانه های بالقوه طولانی است، اما اکثر زنان مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی تنها تعداد کمی از این مشکلات را تجربه می کنند.

سندروم پیش از قاعدگی

تشخیص سندرم پیش از قاعدگی :

آزمایش خاصی برای نشان دادن سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد. موارد زیر ممکن است به تشخیص کمک کند:

  • شرح حال کامل بیمار
  • معاینه‌ی جسمی
  • ارزیابی روانپزشکی در برخی موارد
  • تست آنالیز مواد معدنی
  • آزمایش خون برای رد سایر بیماری ها

درمان هومیوپاتی و داروهای هومیوپاتی برای سندروم پیش از قاعدگی :

هومیوپاتی یکی از محبوب ترین سیستم های پزشکی کل نگر است. انتخاب درمان بر اساس نظریه فردی سازی و تشابه علائم با استفاده از رویکرد کل نگر است. این تنها راهی است که از طریق آن می توان با از بین بردن همه علائم و نشانه هایی که بیمار از آن رنج می برد، سلامت کامل را به دست آورد. هدف هومیوپاتی نه تنها درمان سندروم پیش از قاعدگی، بلکه رسیدگی به علت زمینه ای و حساسیت فردی آن است. تا آنجا که به دارو درمانی مربوط می شود، چندین راه حل برای درمان سندروم پیش از قاعدگی در دسترس است که می توان آنها را بر اساس علت، احساسات و روش های شکایت انتخاب کرد. برای انتخاب دارو و درمان فردی، بیمار باید شخصا با پزشک هومیوپاتی واجد شرایط مشورت کند.

درمان هومیوپاتی و داروهای هومیوپاتی برای سندروم پیش از قاعدگی

برخی راهکارها به بهبود و تغییر علائم کمک می کند :

  1. تغییر شیوه زندگی انجام ورزشهای سبک مانند پیاده روی
  2. کاهش وزن
  3. تغییر برخی عادات غذایی نامناسب ( اجتناب از  مصرف کافیین و الکل و سیگار ) مصرف میوه و سبزیجات و غلات کامل
  4. داروهای شیمیایی : ضدافسردگی ها، انواع مسکن ها، مدرها، داروهای ضدبارداری
  5. طب های کل نگر : طب سوزنی و سوجوک، طب سنتی ایرانی، هومیوپاتی

هومیوپاتی گونه ای از طب مکمل و کل نگر است که با استفاده از داروهای گیاهی و معدنی و جانوری که به شیوه خاص تهیه می شوند به درمان بیماریها می پردازد.

چیزی که در درمان با طب هومیوپاتی اهمیت دارد علائم شماست. تک تک علائمی که تجربه میکنید می تواند مهم باشد. علامتی که به نظر شما عادی و ساده است میتواند کلیدی برای درمان باشد. برای مثال اینکه این علامت با شروع خونریزی شروع شده یا قطع می شود؟ آیا علائمی که در حالت عادی هم دارید تشدید می‌شود یا علائم کاملن جدید هستند؟ علائمی که به طور معمول به آنها دقت نمی کنید یا فکر میکنید مهم نیست هم می تواند مهم باشد مانند گر گرفتگی یا سردی کف دست و پا و آیا علائمی کاملن غیرمرتبط ظاهر می شود یا خیر مثلن یک ضایعه خارش دار پوستی در ناحیه دیگری از بدن. بنابراین شما در نزد پزشک هومیوپات شرح حالی دقیق از آنچه تجربه کرده اید، بازگو کنید. بنابراین در صورتیکه علائمی مانند نگرانی، حساسیت به سرما، سردی کف دست و پا، و حساسیت و تورم سینه ها قبل از شروع قاعدگی داشته باشید احتمالن به دارویی از عصاره پوسته صدف دریایی  به نام کربنات کلسیم نیاز دارید. چرا که به نظر می رسد مشکلی در گردش کلسیم در بدن شما وجود داشته باشد.

سندروم پیش از قاعدگی

اگر زمینه کم خونی دارید و قبل از قاعدگی میل جنسیتان بالا می رود و یا ترشحات واژینال شبیه به سفیده تخم مرغ دارید همراه با احساس درد و فشار در ناحیه زیر شکم و رحم و یا زود به زود پریود می شوید به عصاره داروی فسفات کلسیم خواهید داشت.

ممکن است عصبی و بدخلق و ناراحت باشید و دلتان بخواهد به شدت گریه کنید. دردهای انقباضی ناحیه شکم آزارتان بدهد و تپش قلب داشته باشید و پریودهایتان دیر به دیر باشد ولی هربار طول بکشد احتمالن به عصاره داروی مس نیاز خواهید داشت چرا که به نظر می رسد گردش یا مقدار مس در بدن شما دچار اختلال باشد.

ممکن است  قبل از پریود دلتان بخواهد هیچ کاری نکنید و کارهایتان را تعطیل کنید. اگر سردرد آزار دهنده مداوم نبض دار کلافه تان می کند و احساس خستگی و ضعف دارید و یا دچار اسهال می شوید و گر گرفتگی آزارتان می دهد بویژه اینکه با شروع خونریزی این مشکلات مرتفع می شود عصاره داروی تهیه شده از نوعی مار به شما کمک خواهد کرد.

جهت اخذ نوبت ویزیت تصویری با بهترین پزشکان هومیوپاتی ایران اینجا را کلیک کنید.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ درمان PMS با طب هومیوپاتی