f17 2

چرا در طول درمان با هومیوپاتی رژیم خاصی توصیه می شود؟

فهرست مطالب

اکثر پزشکان هومیوپات رژیم غذایی و دارویی خاصی را به تمام مراجعه کنندگان خود ارائه می دهند. این رژیم ها درکلیات باهم یکسان و در بعضی جزئیات باهم تفاوت دارد و این تفاوت ها به خاطر سبک درمان هر پزشک است.

این رژیم های هومیوپاتی برای همه مراجعه کنندگان لازم می باشد و با هر سن و سال و هر گونه بیماری لازم است این رژیم ها رعایت شود.

در موارد خاصی علاوه بر این رژیم ها (بسته به اینکه مراجعه کننده چه بیماری دارد ) رژیم های دیگری نیز برای فرد در نظر گرفته می شود.مثلا برای بیماران دیابتی رژیم محدودیت مصرف مواد قندی و چربی ها در نظر گرفته می شود.

مهمترین دلیل تجویز رژیم های غذایی و خوراکی حین درمان هومیوپاتی :

برخی مواد خوراکی و دارویی باعث خنثی شدن و یا کم اثر شدن داروهای هومیوپاتی  HOMEOPATHY می شوند . برای برطرف شدن این مسئله فهرستی از موادی که باعث این رخداد می شوند به عنوان رژیم غذایی و دارویی به مراجعه کنندگان داده می شود.

قهوه :

از ابتدای بنیانگذاری پزشکی هومیوپاتی توسط دکتر هانه من ، ایشان و بقیه همکارانشان متوجه شدند که مصرف برخی از مواد ، به صورت مطلق باعث خنثی شدن اثر درمانی هومیوپاتی می شوند که مهمترین این مواد قهوه  بود.

دکتر هانه من با مصرف قهوه به شدت مخالف بود و درباره مضرات و آسیب هایی که قهوه به بدن انسان وارد می کند مقالات متعددی به رشته نگارش در آورده است. برخی دیگر از مواد خوراکی نیز داروی خاصی را خنثی میکنند، مانند نعناع ، سیر و سرکه .

مواد مخدر و روان گردان ها :

همچنین کلیه مواد مخدر اوپیوییدی ( مانند تریاک ، کدئین ، مورفین ، هرویین ، تمجیزک ، و… ) و مواد مخدر و روان گردان غیر اوپیوییدی ( مانند ماری جوانا ، کوکایین،حشیش ، علف ، ناس ، شیشه ، اکستازی ، گل ، آمفتامین ها ، و… ) عامل بسیار مخربی روی هوشیاری و عملکرد ذهنی افراد بوده و به خاطر اثر سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن ، باعث سرکوب بسیاری از علائم و نشانه های بیماری شده و به دلیل آنکه بیشترین کارکرد داروهای هومیو پاتی بر سیستم ایمنی افراد است ، باعث خنثی شدن داروهای هومیوپاتی می شوند.

هر ماده ای که در بدن اثری مانند یک دارو دارد ، گاه باعث بهتر شدن یک علامت خاص و یا بدتر شدن آن و گاه باعث سرکوب یک نشانه میشود و مصرف آن طی درمان با هومیوپاتی منع شده است. زیرا بهتر یا بدتر شدن موقت یک مشکل باعث به هم خوردن تصویر بیماری می شود و تشخیص بیماری توسط پزشک و ارزیابی های بعدی او را دچار اختلال می نماید.

گیاهان و فراورده های گیاهی :

یک سری از مواد که مانند یک داروی قوی روی بدن انسان اثر میگذارند فرآورده های گیاهی مانند عرقیات ، دم نوش ها ، جوشاندنی ها ، شربتها ، قرص و کپسول و… می باشند که متاسفانه در دوران ما مصرف فزاینده و بی دلیل آنها رو به افزایش است و مصرف کنندگان با تصور اینکه مصرف این مواد هیچ گونه ضرری ندارد ، با حجم زیاد و به طور پیوسته از این مواد استفاده می کنند.

هر فرآورده گیاهی ، مثلا عرق نعناع یا بادرنج بویه یک اثر بسیار قوی دارویی روی بدن دارد و در صورتی که بدون مشورت با پزشک و افراد آموزش دیده مصرف شود، میتواند باعث سرکوب یک یا چند علامت بیماری شود .

هر فرآورده گیاهی قطعا خواصی دارد اما اینکه مثلا داروی الف داری فلان خاصیت است دلیل بر استفاده از آن به صورت خودسرانه و یا به منظور داروی تقویتی و یا برای پذیرایی از مهمان ها و … نمی باشد .

همه می دانیم که مثلا شربت دیفن هیدرامین در پزشکی رایج خاصیت ضد حساسیت (antihistamine)دارد، آیا روا است که ما به این خاطر که شربت دیفن هیدرامین این خاصیت را دارد آن را خودسرانه مصرف کنیم و یا برای پذیرایی به دیگران تعارف کنیم؟

حتی طب ایرانی (سنتی) نیز مصرف فرآورده های گیاهی به میزانی که دارای اثر دارویی در بدن باشند را به صورت پیوسته و خودسرانه مجاز نمی داند.

ادویه ها :

کلمه  ادویه نیز از ریشه دوا و به معنای مجموعه ای از دوا می باشد. ادویه ها در صورتی که بیش از مقدار ناچیزی که فقط برای طعم دادن به غذا یا متعادل کردن طبع غذا به کار روند مصرف شوند، دارای اثر دارویی روی بدن می باشند و در هنگام درمان با روش هومیوپاتی باعث تداخل دارویی می شوند.

متاسفانه دیده می شود که  انواع ادویه به صورت مصرف روزانه و با حجم زیادی در مواد خوراکی صنعتی و غیر صنعتی استفاده می شود و چون بدون در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی تهیه می شود باعث برهم خوردن تعادل بدن می شود. حتی در مواردی که خانمهای خانه دار برای طعم دار کردن و یا متعادل کردن طبع غذا ها از آن استفاده می کنند، به دلیل اینکه میزان مناسب و نیاز ویژه هر فرد برای آن ماده غذایی را در نظر نمی گیرند، و ادویه ها را با حجم بالا و مکرر استفاده می کنند، باعث به هم خوردن تعادل غذایی و متابولیسم بدن می شوند.

همچنین کلیه فرآورده های دارویی که تحت عنوان آنتی بیوتیک antibiotic می شناسیم نیز باعث برهم خوردن تعادل  رشد باکتری های مفیدی می شوند که در روده انسان زندگی می کنند و وجود آنها برای سلامتی ما بسیار لازم و ضروری است.

سایر داروهایی نیز که به کورتون و داروهای ضدحساسیت مشهور هستند هم به خاطر اثر مستقیم روی سیستم ایمنی و سرکوب واکنشهای این سیستم ، باعث کم اثر شدن و خنثی سازی عملکرد داروهای هومیوپاتی می شوند. بنا به همین دلایل است که پزشکان هومیوپات توصیه می کنند افرادی که تحت درمان هستند رژیم غذایی و دارویی را رعایت کنند که کمترین نوسان و تغییرات را در جسم و روان فرد ایجاد نماید تا پزشک بتواند به شکل موثر تری به ارزیابی و درمان بیمار بپردازد و داروی وی کم اثر نگردد.