عملکرد درمانی طب هومیوپاتی

عملکرد و مکانیسم درمانی در طب هومیوپاتی

فهرست مطالب

عملکرد و مکانیسم درمان در طب هومیوپاتی چگونه است ؟

طب هومیوپاتی به معنای مشابه درمانی است. یعنی ما در این روش درمانی تلاش می‌کنیم به وسیله داروهای طب هومیوپاتی، عملکردی مشابه سیستم ایمنی و واکنش‌های تعادلی بدن را ایجاد کنیم. اکثر بیماری‌هایی که در بدن افراد وجود دارد بیماری‌های مزمن و پایدار هست و به این دلیل بیماری مزمن و پایدار می‌شود که سیستم ایمنی و واکنش‌های تعادلی بدن نمی‌توانند آن بیماری را برطرف کنند. بنابراین بیماری تبدیل به یک بیماری دائمی می‌شود. مثلن فرض کنید که در یک مسافرت ساندویچ مسمومی را مصرف می‌کنید؛ بعد از اینکه این ساندویچ مسموم را مصرف کردید اگر واکنشهای تعادلی و سیستم ایمنی بدن قوی باشد می‌تواند با ایجاد استفراغ، تب، دل‌درد یا اسهال اثر سمی بودن آن ساندویچ را برطرف کند و ممکن است چند ساعت تا یکی دو روز بعد بدن خودش را بازسازی کند و بیماری برطرف شود. ولی اگر واکنشهای دفاعی بدن ضعیف باشد یا اگر سمی که در ساندویچ مسموم وجود دارد بسیار قوی باشد و نهایتن سیستم ایمنی نتواند از پس آن بیماری بربیاید این بیماری تبدیل به یک بیماری مزمن می‌شود. مثلن ممکن است یک بیمار بگوید که چند سال قبل یک ساندویچ خوردم و از آن زمان به بعد همیشه دل‌درد، دلپیچه یا سوزش معده دارم و متوجه می‌شود که بیماری تبدیل به یک بیماری مزمن و پایدار شده است. ما با داروهای طب هومیوپاتی تلاش می‌کنیم که واکنشهایی را که آن زمان باید ایجاد می‌شد تا بیماری از بدن خارج شود تقویت و مشابه سازی کنیم تا به این وسیله بیماری از بدن خارج و درمان شود.

هومیوپاتی چگونه کار میکند

هومیوپاتی ، یک فلسفه و عمل پزشکی است که بر اساس این ایده است که بدن توانایی درمان خود را دارد. طب هومیوپاتی در اواخر دهه 1700 در آلمان پایه گذاری شد و به طور گسترده در سراسر اروپا و آمریکا انجام می شود. طب هومیوپاتی علائم بیماری را به عنوان پاسخ های طبیعی بدن در تلاش برای بازیابی سلامت می داند. هومیوپاتی مبتنی بر این ایده است که “مشابه ، مشابه  را درمان می کند.” یعنی اگر ماده ای در یک فرد سالم علامتی ایجاد کند، دادن مقدار بسیار کمی از همان ماده ممکن است بیماری را درمان کند. به صورت تئورییک ، یک دوز داروی هومیوپاتی روند طبیعی بهبودی و خود تنظیمی بدن را افزایش می دهد.

این اصل تشابهات را می توان به سه مرحله تبدیل کرد:

  1.  هر ماده فعال دارویی در یک فرد سالم حساس باعث ایجاد گروهی از علائم می شود که از ویژگی های آن ماده است.
  2. هر فرد بیمار گروهی از علائم بیماری را نشان می دهد که از ویژگی های بیماری است. علائم بیمارگونه با گروهی از تغییرات در نحوه احساس و عملکرد فرد ناشی از بیماری مشخص می شود.
  3.  با تجویز دوزهای بینهایت کوچک از موادی که قادرند در یک فرد مستعد سالم علائمی مشابه علائمی را که شخص بیمار نشان می دهد، در دوزهای بسیار بالاتر ایجاد کنند، می توان به شفا رسید.
عملکرد اصل مشابهت در درمان هومیوپاتی
عملکرد اصل مشابهت در درمان هومیوپاتی

هدف هومیوپاتی انتخاب درمانی است که شباهت بیشتری به علائم ارائه شده توسط فرد بیمار داشته باشد.

هومیوپاتی نوعی درمان پزشکی مکمل است که تلاش می کند تا با علت یک بیماری به روشی جامع مقابله کند. این شامل درمان بیماری های حاد و می شود. هومیوپاتی به طور گسترده در هند، انگلستان ، آمریکا ، کانادا و سایر کشورهای اروپایی استفاده می شود.

یک پزشک هومیوپاتی یا هومیوپات از قرص ها ، گرانول ها یا مخلوط های مایع ( محلول ها ) حاوی مقدار کمی از یک ماده فعال ( معمولاً یک گیاه یا مواد معدنی ) برای درمان بیماری استفاده می کند . این داروها به عنوان مواد بسیار رقیق شده یا “تقویت یافته” شناخته می شوند.

قوانین و ضوابط  داروهای هومیوپاتی از سال 1938 در ایالات متحده تنظیم شده است. از سمت سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA  اعلام شده است که آنها در بیشتر موارد بی خطر هستند. اما برخی از این محصولات ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند چون می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. اگر تصمیم به استفاده از داروهای هومیوپاتی دارید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید که چه داروهایی مصرف میکنید. او باید از سلامتی شما آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند به شما کمک کند. اگر پزشک شما از تمام اقدامات سلامتی شما اطلاع داشته باشد، می تواند به شما کمک کند تا سلامت خود را بهتر مدیریت کنید.

داروهای هومیوپاتی از چه چیزی ساخته می شوند؟

داروهای هومیوپاتی فقط از مواد گیاهی ساخته نمی شوند. آنها همچنین می توانند حاوی محصولات حیوانی (مانند نیش زنبور) یا ارگانیک (مانند نمک خوراکی) و مواد معدنی (مانند طلا) باشند. این مواد اغلب سمی هستند، به همین دلیل است که هنگام تولید داروها به شدت رقیق می شوند. در پایان فرآیند تولید، آنها حتی کسری از ماده داده شده را نیز در خود ندارند. اصل توانمندسازی نیز بخشی از هومیوپاتی است. موادی که دارو از آنها تولید می شود چندین بار رقیق می شوند و با آب و الکل تکان داده می شوند یا با شکر خرد می شوند.  اشکال مختلفی از داروهای هومیوپاتی موجود است: به عنوان مثال، به صورت قطره ترکیب آب ومیزان بسیار ناچیزی الکل، یا به صورت قرص یا گلبول. این توپ های کوچک ساخته شده از ساکاروز محبوب ترین شکل دارویی هستند. آنها فقط حاوی مقادیر کمی از ماده فعال هستند.

گلبول های آرنیکا یک نمونه معروف و محبوب هستند. آن را می توان از ریشه های خشک شده گیاه آرنیکا مونتانا درمانی تهیه کرد که ممکن است به سرعت درد آسیب های فیزیکی  را تسکین دهد، به عنوان مثال. رگ به رگ شدن، و جلوگیری از التهاب احتمالی.